Vårt mål är att skapa ett miljöintresse hos eleverna så att de fortsätter att vara aktiva miljöhjältar som räddar världen.
Vårt mål är att skapa ett miljöintresse hos eleverna så att de fortsätter att vara aktiva miljöhjältar som räddar världen.
Före föreställningen - skapa ett intresse
Eleverna får en uppgift som sätter igång tankarna kring det som är spännande i föreställningen. Då finns det en förväntan hos eleverna som vi kan använda för att skapa ett intresse för miljöproblematiken i föreställningen.
Efter föreställningen - en spännande och lärorik uppgift
När föreställningen slutar får eleverna ett grönt kuvert med uppgiften. Egentligen är det tre kuvert som ligger i varandra, alla med en enkel uppgift. När eleverna slutför uppgift 1 får de starta med uppgift 2 osv.
1. Kreativ uppgift som bottnar i föreställningen.
2. En uppgift som går ut på att titta på sin närmiljö, sin närmaste skog. Barnen måste ut i naturen för att göra uppgiften.
3.En aktiv miljöhandling. I sista kuvertet finns en uppgift som gör att barnen blir miljöhjältar.
Miljöpedagogik
Miljöpedagogik